Finow: Air Base

Eberswalde-Finow

For historical information only, do not use for navigation or aviation purposes!
Coordinates: N524937 E0134140 (WGS84) Google Maps
Elevation: 121 ft

Location

Former East Germany, District of Frankfurt/O;
today Federal State of Brandenburg.
Germany during the Cold War
Map

Location of airfield

2 km southwest of Finow.

During World War II

Usage

Luftwaffe Fliegerhorst.

Situation

Overview

Finow air base on a US map from 1952 - (AMS M841 GSGS 4414, Courtesy Harold B. Lee Library, Brigham Young University /BYU/)

During the Cold War

Usage

Soviet fighter base until 199x.

In the 1950s

Units

1954

- Headquarters Soviet fighter division
- Soviet fighter regiment (P. O. Box 62 318),
- Soviet fighter regiment (P. O. Box 22 702),
- A total of 65 MiG-15/MiG-15U were counted at the airfield.
Source: BND/Bundesarchiv B 206/3033
(For the P. O. Box numbers the digits 3 and 5 may be confused, because they are difficult to distinguish in the source document)

In the 1960s

Situation

History

  • March 1966
    Observation by the US Military Liaison Mission: "A USMLM Air Team brought in the first sightings of (Yak-28P) FIREBAR long-range fighter-interceptor in the forward area, when it observed these aircraft taking off from FINOW, on their way to KOETHEN where they were deployed."
    Source: /USMLM 1966/
  • April 6th, 1966
    A Finow-based Yak-28 crashed into Berlin's Stößensee, situated in the British sector.
  • October 1966
    A USMLM team observed a modified (Yak-28) BREWER B at Finow with unidentified appendages, possibly auxiliary jet engines.
    Source: /USMLM 1966/

Images

Modified Yak-28 BREWER B with unidentified appendages (1966). Source: /USMLM 1966/:

In the 1970s

Situation

Finow Air Base on a map of the US Department of Defense from 1972 - (ONC E-2 (1972), Perry-Castañeda Library Map Collection, University of Texas at Austin /PCL MC/)

In the 1980s and early 1990s

Runways

  • 10/28: 2510 m x 50 m Concrete

Radio beacons

Data for the year 1990:
  • LOM 28: 442 "OM"
  • LMM 28: 895 "O"
  • LOM 10: 442 "RG"
  • LMM 10: 895 "R"

Radio communication

The call sign was NARSAN

Standard training routes

"Flüge der LSK/LV der NVA und der LSK der GSSD im Rahmen der Gefechtsausbildung sind entsprechend der Grafik der Flugtage / -nächte auf der Grundlage der "Hauptflugregeln zum Fliegen im Luftraum der Deutschen Demokratischen Republik" auf Standardflugstrecken in den dazu festgelegten Flughöhen durchzuführen. ..." (Quelle: "Verzeichnis der Standardflugstrecken der LSK/LV der NVA und der LSK der GSSD"
As of 1989:
043 Finow, Gransee, Menz, Lindow, Alt Glietzen, Finow
Höhe: 300 - 1850 m
044 Finow, Marienwerder, Gransee, Menz, Falkenhagen, Finow
Höhe: 600 - 1500 m
Abfangabschnitt: Gransee, Menz, Falkenhagen
045 Finow, Prenzlau, Woldegk, Penzlin, Malchow, Schießplatz Retzow, Rechtskurve, Malchow, Penzlin, Woldegk, Prenzlau, Finow
Höhe: 600 - 2450 m
046 Finow, Gransee, Gadow, Schießplatz Wittstock, Gransee, Finow
Höhe: 600 - 2450 m
047 Finow, Parchim, Anklam, Alt Glietzen, Finow
Höhe: 7300 - 17950 m nach Abstimmung mit VHZ
048 Finow, Storkow, Lommatzsch, Mittweida, Zeitz, Gerbstädt, Waren, Gützkow, Usedom, Löcknitz, Finow
Höhe: 11000 - 22000 m
Höheneinnahme: 10000 m über dem Flugplatz, 15000 m Traverse Brand, 22000 m Traverse Karl-Marx-Stadt
Höhenaufgabe: auf 15000 von Waren bis Usedom, auf 6700 m von Usedom bis zum Zentrum der Zone 10, weiter unter Funkmeßkontrolle des GS Finow auf Entschluß des Flugleiters
For Helicopters
523 Finow, Niederfinow, Groß Ziethen, 2 km östl. Schluft, Zerpen-Schleuse, Finow
Höhe: 100 - 600 m
524 Finow, Althüttendorf, Schmiedeberg, Bergholz, Niederfinow, Finow
Höhe: 100 - 600 m

Units

41 OVE: Mi-2, Mi-6, Mi-8, Mi-24; 787 IAP: MiG-29, MiG-29UB, MiG-23UB (1990)

Today

Usage

General aviation, aviation museum.

Links

Bibliography

  • Ries, Karl; Dierich, Wolfgang: "Fliegerhorste und Einsatzhäfen der Luftwaffe" Motorbuch Verlag Stuttgart, 1993 - Allierte Planskizze von Finow
  • /USMLM 1966/:
    United States Military Liaison Mission: "Unit History 1966"
  • Freundt, Lutz: "Sowjetische Fliegerkräfte in Deutschland 1945-1994, Band 1" Freundt Eigenverlag, Diepholz 1998 - 3 Seiten Beschreibung, Plan, Fotos, Luftbilder
  • Freundt, Lutz: "Sowjetische Fliegerkräfte in Deutschland 1945-1994, Band 2" Freundt Eigenverlag, Diepholz 1999 - Beschreibung und Fotos zum 787 IAP
  • Freundt, Lutz: "Sowjetische Fliegerkräfte in Deutschland 1945-1994, Band 4" Edition Freundt Eigenverlag, Diepholz 2000 - Ergänzungen zum Platz und zum 787 IAP
  • Fülber, Marcus: "Red Stars Over Europe" Concord Publications Co, Hong Kong, 1993 - diverse Fotos, inkl. MiG-29-Simulator in Finow

Airfields in the vicinity

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