Finsterwalde: Air Base

Schacksdorf

For historical information only, do not use for navigation or aviation purposes!
Coordinates: N513627 E0134429 (WGS84) Google Maps
Elevation: 394 ft

Location

Former East Germany, District of Cottbus;
today Federal State of Brandenburg.
Map with location of Finsterwalde Air Base
Germany during the Cold War
Map

Location of airfield

Ca. 3 km south of Finsterwalde.

During World War II

Situation

Finsterwalde Air Base in World War II on a US map from 1944 - (McMaster University Library Digital Archive, License: Creative Commons Attribution-NonCommercial 2.5 CC BY-NC 2.5 CA /MULDA/)

Overview

Former Finsterwalde Air Base in the approximate state during World War II on a US map from 1952 - Visible are the buildings of the old air base and the connecting railway. (AMS M841 GSGS 4414, Courtesy Harold B. Lee Library, Brigham Young University /BYU/)

During the Cold War

Usage

Base for soviet fighter-bomber until 1993.

In the 1950s

Units

Units in 1954

- Headquarters Soviet ground attack division
- Soviet ground attack regiment (P. O. Box 36 764),
- Soviet ground attack regiment (P. O. Box 45 043),
- A total of 14 MiG-15/MiG-15U were counted at the airfield.
Source: BND/Bundesarchiv B 206/3033
(For the P. O. Box numbers the digits 3 and 5 may be confused, because they are difficult to distinguish in the source document)

History

  • May 1954
    Relocation of the Ground Attack Regiment Brandis (PFN 36 764) to Finsterwalde.

In the 1960s

Radio communication

Call sign: ANALITIK (known for 1967)

In the 1970s

Situation

Finsterwalde Air Base on a map of the US Department of Defense from 1972 - (ONC E-2 (1972), Perry-Castañeda Library Map Collection, University of Texas at Austin /PCL MC/)

Radio beacons

Data for the 1970s and 1980s:
  • LOM 27: 868 "KL"
  • LMM 27: 427 "K"
  • LOM 09: 868 "JS"
  • LMM 09: 427 "J"

    In the 1980s and early 1990s

    Runways

    • 09/27: 2700 m Concrete

    Radio communication

    Call sign: GORODOK (known for 1980s und 1990s)

    Standard training routes

    "Flüge der LSK/LV der NVA und der LSK der GSSD im Rahmen der Gefechtsausbildung sind entsprechend der Grafik der Flugtage / -nächte auf der Grundlage der "Hauptflugregeln zum Fliegen im Luftraum der Deutschen Demokratischen Republik" auf Standardflugstrecken in den dazu festgelegten Flughöhen durchzuführen. ..." (Quelle: "Verzeichnis der Standardflugstrecken der LSK/LV der NVA und der LSK der GSSD"
    Stand 1989:
    343 Finsterwalde, Terpt, 2 km südlich Baruth, Übigau, Finsterwalde
    Höhe: 300 - 900 m
    344 Finsterwalde, Rothenburg, Chojnow, Chocianow, Schießplatz Przemkow, Rothenburg, Finsterwalde
    Höhe: 4900, 5500 m
    Höheneinnahme: Traverse Bernsdorf
    Höhenaufgabe: über dem Flugplatz
    345 Finsterwalde, Terpt, 2 km südlich Baruth, Schießplatz Heidehof, Markendorf, Schönewalde, Finsterwalde
    Höhe: zum Schießplatz 300, 1200 m, Rückflug 900 m
    346 Finsterwalde, Holzdorf, Abtsdorf, Klein-Kreutz, Kyritz (LKV), Schießplatz Wittstock, Neuglienicke, Luckenwalde, Finsterwalde
    Höhe: 4900, 5500 m (unter EWB zum Schießplatz 300 m)
    Höheneinnahme: Traverse Herzberg, beim Rückflug bis Traverse Fehrbellin
    Höhenaufgabe: Kyritz
    347 Finsterwalde, Doberlug-Kirchhain, Holzdorf, Schweinitz, Schießplatz Belgern, Finsterwalde
    Höhe: zum Schießplatz 300 - 600 m, Rückflug 900 m

    Units

    559 APIB: MiG-27, MiG-23UB (1990)

    Installations

    - Railway siding from Schacksdorf, passing the eastern threshold to the southern part of the airfield, with connection to the fuel depot in the south-eastern corner.
    - SAM site at Lugau (Finsterwalder Berg, 25 ha)

    Today

    Usage

    General aviation.

    Links

    • http://www.history.hqusareur.army.mil/uslmannual.htm (offline): USMLM Unit History 1969 - Beschreibung eines Übungsprogramms von Su-7 in Finsterwalde am 07.10.1969
    • http://www.history.hqusareur.army.mil/uslmannual.htm (offline): USMLM Unit History 1971 - Bericht zu Problemen mit den Shelter-Toren in Finsterwalde und Allstedt
    • http://www.history.hqusareur.army.mil/uslmannual.htm (offline): USMLM Unit History 1972 - Erste Sichtung von Su-7 mit 4 Tragflächenaufhängungen in Finsterwalde und später in Groß Dölln
    • http://www.history.hqusareur.army.mil/uslmannual.htm (offline): USMLM Unit History 1974 - Im März 1974 erste Sichtung einer MiG-23 Flogger C in Finsterwalde
    • http://www.history.hqusareur.army.mil/uslmannual.htm (offline): USMLM Unit History 1975 - Su-7 wurden durch MiG-23 ersetzt. Sichtung einer Flogger D, Sichtung einer tarnfarbenen MiG-23 Flogger C
    • http://www.history.hqusareur.army.mil/uslmannual.htm (offline): USMLM Unit History 1978 - Sichtung eines neuen Kanonenbehälters an Flogger D aus Finsterwalde.
    • http://www.history.hqusareur.army.mil/uslmannual.htm (offline): USMLM Unit History 1983 - Foto der Unterseite einer Su-24 Fencer C in Finsterwalde; Foto eines Radars der SA-3-FlaRak-Stellung; Notiz zu Flogger J mit AS-12
    • http://www.history.hqusareur.army.mil/uslmannual.htm (offline): USMLM Unit History 1984 - Foto einer MiG-27 mit AS-12
    • http://www.history.hqusareur.army.mil/uslmannual.htm (offline): USMLM Unit History 1985 - Notiz zur Umrüstung von Flogger D auf Flogger J (MOD)
    • Sachsenbunker

    Bibliography

    • Ries, Karl; Dierich, Wolfgang: "Fliegerhorste und Einsatzhäfen der Luftwaffe" Motorbuch Verlag Stuttgart, 1993 - Alliierte Planskizze
    • Freundt, Lutz: "Sowjetische Fliegerkräfte in Deutschland 1945-1994, Band 1" Freundt Eigenverlag, Diepholz 1998 - Beschreibung des Platzes, Plan, Bilder und Luftbilder
    • Freundt, Lutz: "Sowjetische Fliegerkräfte in Deutschland 1945-1994, Band 2" Freundt Eigenverlag, Diepholz 1999 - Angaben und Bilder zum 559 APIB
    • Freundt, Lutz: "Sowjetische Fliegerkräfte in Deutschland 1945-1994, Band 4" Edition Freundt Eigenverlag, Diepholz 2000 - Ergänzungen

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