In the 1980s and early 1990s
Overview
Saturday 26 July 1980Source: U.S. Geological Survey
Runways
- 08/26: 2400 m x 50 m Concrete
- 08/26: 1800 m x 40 m Grass
Radio beacons
- RSBN
- LOM 26: 472 "BU", 3920m to THR26
- LMM 26: 958 "B", 930m to THR26
- LOM 08: 472 "UB", 3900m to THR26
- LMM 08: 958 "U", 900m to THR26
- ILS 26: 110.9
- PRGM
Radio communication
The airfield call sign was "BERGBAU" (German word for "mining").
Telephone
Sondernetz S1 25738 call signs: BEIWAGEN, GRUNDLINIE (1990)
Maps
Maps from the "Directory 012" (Verzeichnis 012), containing aeronautical information about military airfields of the former East Germany National People's Army (NVA) and Border Troops (GT). The document was classified as "Secret".
Location in relation to airways.
Departure routes from the airfield to the airways
NDB approach in main landing direction 264°
NDB approach in secondary landing direction 084°
Airfield map
Units
Jagdfliegergeschwader 8 (JG-8) (Fighter Wing 8) "Hermann Matern"
- Address: Postbox PF 44192
- Aircraft: MiG-21bis, MiG-21UM (1990)
Fliegertechnisches Bataillon 8 (FTB-8)
- Address: Postbox 63910
Nachrichten- und Flugsicherungsbataillon 8 (NFB-8)
- Address: Postbox 86196
Transportfliegergeschwader 44 (TG-44) (Transport Flight Wing 44) "Arthur Pieck"
- Address: Postbox 33672
- Aircraft: Tu-134A, Tu-154M, Mi-8 (1990)
Fliegertechnisches Bataillon 44
- Address: Postbox 33636
Installations
The wing command post was collocated with the Radio-technical Bataillon 61 (Radar Bataillon 61) in Müncheberg, 12 km south-southwest of the airfield.
A fuel depot was located at Trebnitz railway station, 8 km to the south. This probably served as delivery and buffer storage, as Marxwalde was one of only a few East German air bases without a direct railway connection.
Further installations:
- 05/264 Lietzen, Wassermühle: Fläche 0,2 ha, Unterkunft: 29 Plätze (JG-8)
- 05/335 Ringenwalde, Am Dolgensee: Fläche 6,9 ha (JG-8)
Additional information
Crash of MiG-21bis "844" 19FEB1990
MiG-21bis was on a training flight when it encounters an engine problem. The pilot tries to get back to the air base, but lost height continuously. He had to give up the plane and ejected late at a height of 200 m and only after resolute commands by the flight director (tower). The plane went down near Kostrzyn (Poland), ca. 30 km east-southeast of Marxwalde.
The following transcript is the radio communication of the final minutes. It starts with a call of the pilot of the "844" (call sign "487") to Marxwalde flight director (call sign "BERGBAU START"). At this time, the plane is accompanied by another MiG-21, piloted by the wing commander (call sign "402"). The transcripts ends with the message from the other MiG-21 that the ejected pilot fired a red signal light (Rotfeuer) to show his succesful landing.
Normally, radio communication was done in russian language. But in special cases like this it was permitted to use german language as well.
The transcript is courtesy of HR, thanks a lot!
Explanation
487 | Ejected pilot |
402 | Second MiG-21 |
527, 691 | Other aircraft |
FL | Flight director (Tower), call sign "BERGBAU START" |
LL | Landeleiter (Final Controller) |
(GE) | German language |
(RU) | Russian language |
Transkript
487 | BERGBAU START, 487 auf Kanal 7 im Verband mit der 402, Kurs 350, Höhe 800, leicht gleitend |
FL | 487, habe Sie verstanden, KL7 (?) erlaubt |
FL | 402, Sie beobachten die 487? |
402 | Er ist zur Zeit hinter mir. Ich sehe ihn zwar noch, aber ich kann nicht halten, ja. ... Ich versuche noch mal zurück |
FL | Ich habe verstanden |
487 | BERGBAU START von der 487. Habe 5%? Drehzahl, 400 km/h. Läßt sich nicht beschleunigen. Komme so weit wie möglich an den Platz ran. Fahre dann ganz zum Schluß das Fahrwerk aus zur Landung. |
FL | 487, ist Ihre Schubdüse offen? |
487 | Nein |
402 | Die 487 hat rechts hinten ein sehr großes Loch |
FL | Ja ich habe verstanden |
527 | 527 25 ... (RU) |
FL | 487, Ihre Höhe? |
487 | 350, 400 km/h, stark abnehmend jetzt |
FL | 487, Sie bereiten das Katapultieren vor! Flugzeug in freie Richtung! |
487 | Ja Moment noch. Geht noch |
FL | 487, beachten Sie Höhe und Geschwindigkeit! |
487 | 487, meine Höhe jetzt 200m, Geschwindigkeit 350, stark ... 402, ist das jetzt eine freie Richtung für mich? |
FL | 487, Sie katapultieren! |
487 | 402, kann ich hier katapultieren? |
FL | Sie katapultieren, 487! |
487 | Ich katapultiere. |
527 | 527, K7 ... (RU) |
FL | Verstanden (RU), 527 (GE) |
402 | Schirm offen, Maschine abgestürzt und brennt. |
FL | 402, ich habe Sie verstanden. Der Schirm ist offen, die Maschine brennt |
FL | 402 Standort, ungefähr? |
402 | ca. 5 km südlich Küstrin |
FL | 402, ich habe verstanden. Beobachten Sie die Landung der 487 am Schirm! |
? | 527 (RU) |
402 | Sie ist gelandet! |
? | ... (RU) |
? | sehe (RU) |
FL | ... Aufgabe über Rechenwinkel zur Landung |
? | ja verstanden. |
? | 6 (RU) |
? | 10 (RU) |
527 | FFF, ... Landung 527 (RU) |
FL | Landung (RU) |
LL | Anflug ist zu hoch, 527 |
? | 402 ... (RU) |
? | ... |
? | ... punkt |
? | 360 (RU) |
691 | 691, 2., Anflug ... (RU) |
? | verstanden (RU) |
402 | Überstanden, 402, Rotfeuer gezündet. |